Brug bouwen met zelf ontworpen schroefmachine
Ontdek de mogelijkheden van de nieuwe LEGO Education robot: Spike Prime. Tijdens deze hands-on workshop verkennen we deze leuke robot die ontwikkeld werd om kinderen STEAM activiteiten te laten uitproberen en hun zelfvertrouwen hierin te laten groeien. De leerlingen worden uitgedaagd om na een korte kennismaking zelf een eigen LEGO SPIKE schroefmachine te ontwerpen en er een programma voor te bedenken en uit te testen. Deze Spike Prime wordt in een Scratch omgeving geprogrammeerd.
Doelgroep: lager onderwijs: 3e graad en secundair onderwijs: 1ste graad |
|
Doelstellingen.
De deelnemers kunnen
- programmeren in de omgeving van SPIKE Scratch.
- de motoren en sensoren van de SPIKE programmeren.
- zelf een schroefmachine ontwerpen:
- analyseren van de nodige functies.
- zelf ontwerpen en bouwen van de schroefmachine, rekening houdend met nodige functies en ergonomie.
- zelf programma van alle functies bedenken en schrijven (variabele snelheid, omkeren draaizin, verlichting, …)
- kennis maken met productietechnieken zoals 3D-printen en lasersnijden.
- eigen ontwerp uittesten en optimaliseren.
- met de zelfgemaakte schroefmachine in een team een vakwerkbrug opbouwen & samenschroeven.
- samenwerken om tot een oplossingsmethode te komen.
Verwachte voorkennis.
Er wordt geen voorkennis verwacht van de leerlingen/leerkrachten. Kennis van Scratch kan een meerwaarde zijn.
Algemene informatie.
- Duurtijd: 3 uur.
- Maximum aantal deelnemers: 24 leerlingen.
- Prijs: € 8 / leerling.
- Algemene voorwaarden: klik hier.