Mindstorm EV3 – deel 3

Buis inspectie robot


Robots die geen armen of benen hebben maar wel op plaatsen kunnen komen waar mensen niet bij kunnen. Denk maar aan diepzeerobots die scheepswrakken onderzoeken, robots die overlevenden terugvinden, robots die lekken opsporen. Thema’s die vaak het nieuws halen en deel uitmaken van ons huidige leven. In deze workshop wordt nog dieper ingegaan op het verzamelen van informatie door geprogrammeerde machines. STEM op het scherp van de snede voor de gevorderde robotbouwer.

Onze huizen en fabrieken worden voorzien van lucht, water, gas, stoom, … door middel van transport door buizen. Een lek kan grote gevolgen hebben, maar het lek vinden is een heel ander probleem. Hoe kan je een robot zo programmeren dat hij de juiste informatie (waar is het lek? ) opslaat en weergeeft in een grafiek?

Doelgroep: secundair onderwijs – 2de en 3de graad.

Doelstellingen.

De deelnemers kunnen

  • een blokprogramma schrijven voor meerdere motoren én sensoren die simultaan werken.
  • een praktische oplossing voor een contextueel probleem vinden.
  • een robot zo programmeren dat hij beantwoordt aan de zelf gestelde criteria.
  • sensoren programmeren om informatie op te slaan.
  • verwoorden waar geprogrammeerde robots in onze omgeving een functie vervullen.
  • informatie opslaan en een grafiek genereren.
  • informatie uit een grafiek aflezen.
Verwachte voorkennis.
Algemene informatie.
  • Duurtijd: 3 uur.
  • Maximum aantal deelnemers: 24 leerlingen.
  • Prijs: € 8 / leerling.
  • Algemene voorwaarden: klik hier.